Crêtes

23 juli 2013 - Asciano, Italië

Naar het noorden richting Siena gereden voor een bezoek aan een klooster en een oud middeleeuws stadje. Beide liggen in de Crêtes, een prachtig landschap wat soms ook een beetje vreemd overkomt door de hoge kleiheuvels. Het is eigenlijk merkwaardig dat er zulke kleiheuvels bestaan want die hadden al lang geërodeerd moeten zijn omdat ze uit zacht en losse klei bestaan. Dus de opheffing van dit landschap moet dan geologisch gezien recent hebben plaatsgevonden. Dat moet ik thuis maar eens uitzoeken. Het klooster Monte Oliveto Maggiore lag mooi en er schijnt ook mooie kunst aanwezig te zijn maar het was gesloten toen wij aankwamen . De historische wijnkelder was wel te bezichtigen. Hele grote ovale vaten stonden er in de ruimte. De vaten zijn ovaal om ruimte te besparen. Het was een zeer warme dag vandaag en toen we gingen lunchen op een terras in Asciano waren we blij dat er af en toe een zuchtje wind te voelen was. Het stadje was nog steeds ommuurd zoals in de middeleeuwen maar aan de binnenkant van de muren was dat niet meer te zien. Op de terugweg 10 minuten voor een gesloten overweg gestaan met bomen over de hele weg. En toen er eindelijk een trein kwam, reed hij met een sukkelige snelheid voorbij. Ik begreep gelijk waarom we de Fyra nooit in Italië hadden moeten kopen. Verder lekker bij het zwembad gelegen en gegeten op het hoogste punt van Montepulciano in Osteria del Borgo. Op het plein was een jongerenorkest aan het oefenen. Het leek neg zo'n orkest als Suus ook zou gaan doen in Eurodisney. Na het eten hebben we nog even zitten kijken en luisteren.