Montepulciano en Montefollonico

20 juli 2013 - Montepulciano, Italië

's Morgens eens vroeg opgestaan en als eerste bij het ontbijt. Beetje onwennig in een ander hotel en alles weer even uitproberen. Het één beviel en het andere lieten we aan anderen. Koffie ook weer wennen en we kozen voor Lungo maar wel tweemaal drukken voor een halve kop. Na de regen en onweer van gisteren was het erg mistig maar toen we voor tienen vertrokken was de meeste mist opgetrokken. In Montepulciano konden we zelfs nog gratis parkeren en omdat we vroeg waren en Montepulciano 600 m hoog ligt, was het heerlijk rustig en koel. Het is er eigenlijk nooit druk geworden en dat terwijl het bet net zo mooi is als San Gimignano en Volterra. Het is een lange wandeling bergopwaarts naar het Grande Plaza, een mooi oud plein. Ik ben de toren van het stadhuis nog ingeklommen door allerlei smalle trapjes. Maar een prachtig uitzicht was mijn deel. De vulkaan Monte Amiata was ook duidelijk te zien. Beneden op het plein zat Ingeborg te zwaaien. Op de volgende heuvel ligt Montefollonico, een oud dorp met restanten van een burcht uit de 13de eeuw. Via een onverharde weg zijn we er heen gereden. Op de weg lag een aangereden dode vos. Zo rustig hier en dan toch nog aangereden worden. We hebben geluncht bij de wijnbar La Botte Piena. Erg lekker met een lekkere witte wijn van vulkanische grond aldus de uitleg van de ober en eigenaar. Erg lekker en veel lekkerder dan het diner dezelfde avond in Montepulciano. Ook nog 2 uurtjes bij het zwembad in de olijfgaard gelegen en gezwommen.