Arezzo en Cortona

28 juli 2013 - Arezzo, Italië

Cortona ligt zo'n 30 km ten zuiden van Arezzo, geplakt tegen een berg. De belangrijkste straat loopt eigenlijk verbazingwekkend vlak maar alle zijstegen is een flinke klim of dalen maar dan moet je ook weer omhoog. Het was eigenlijk te warm om iets te ondernemen. Heel veel Nederlanders in Cortona. Ik vermoed door de nabijheid van het Trasimeno meer waar veel campings zijn. Cortona is niet heel groot en na een blik op de vallei, meer en vulkaan zijn we in de auto gestapt op zoek naar een lunch. Die vonden we in Castiglion Fiorentino maar wel één met een chagrijnige bedienster, die geen Engels sprak en het irritant vond dat wij geen Italiaans spraken. Dat ging dus fout met het drinken. I.p.v. blond bier kreeg ik twee bier. Wie bestelt er nu 2 bier voor zichzelf. Het zwembad bracht verkoeling. Bij Ingeborg was het eten niet goed gevallen en die heeft 's avonds op bed gelegen. De volgende dag was het over en kregen we weer een heerlijk ontbijt geserveerd met allerlei lekkere hapjes en mascarpone met een bessensaus. Ondanks de hitte hebben we leuke dingen gedaan in Arezzo. Veel kerken met fresco's waaronder enkele zeer beroemde van San Franciscus in de gelijknamige kerk. Bij de dom ontdekte we weer een tijdelijk kunstwerk van Kaarina Kaikkonen, een enorme waslijn met was. In de tegenoverliggende Duomo waren we voor de 2de maal deze vakantie getuige van een trouwerij. Iedereen zag er mooi uit maar wat wel een beetje vreemd eruit zag was de foto van een dode man die ze op een pilaar plakten. Vermoedelijk de vader van één van beide en de bedoeling lijkt wel duidelijk maar het ziet er luguber uit. Maar misschien is het verhaal erachter heel anders. Nog wat hitte getrotseerd en het Vasari museum bekeken. Dat was zijn eigen huis wat hij heeft gedecoreerd op de muren en plafonds; ook met afbeeldingen van zijn tijdgenoten waaronder Michelangelo. Toen de hitte te erg werd zijn we naar huis gegaan om een paar uur later weer terug te komen om te gaan eten. De stad was 's avonds erg gezellig druk en veel meer restaurants als overdag. De warmte was wel blijven hangen maar het is niet anders. Op een plein was nog live muziek, danseressen en modeshow. Toen we rond twaalven naar huis reden, moeten we de laatste kilometer onverhard en onverlicht naar ons huis rijden. Ineens om de bocht stond daar de familie wild zwijn; moeder met 5 kinderen. Grote schrik natuurlijk en door het grote licht waren de kleintjes wat gedesoriënteerd. Maar moeders dirigeerde ze het bos in. Erg leuk om te zien. Tot onze grote verassing had de eigenaar een fles Chianti wijn voor ons klaar gezet voor een nog gezelligere avond. Na alle wijn stond het weer andere maar verassende ontbijt om 9 uur weer klaar. Geen dag hebben we nog hetzelfde gekregen. Onze laatste hele dag in Toscane hebben we niets gedaan. Wat foto's gemaakt in het bos en riviertje, bij het zwembad gelegen en af en toe ondergedompeld in hetzelfde zwembad. Terwijl ik dit, bij het zwembad, lig te typen, denken we eraan om naar Arezzo te gaan. Nog wat indrukken opdoen en te gaan eten. En dan morgen een korte rit naar Florence, auto inleveren en in een kleine 2 uur naar huis.

Arrivederci Italia.