Castiglione d'Orcia

21 juli 2013 - Castiglione d'Orcia, Italië

We zijn omringd door hele oude steden en Pienza is er één van. Het is niet al te groot en er is een prachtig plein wat nog door één van de pausen is aangelegd. Het ligt natuurlijk als veel oude steden op een heuvel en het kijkt uit op de vulkaan Monte Amiate. In de kerk was een kerkdienst aan de gang. Deze kerk heeft erg te leiden van verzakkingen in de ondergrond gezien alle scheuren. Aan de voet van de vulkaan ligt San Quirico d'Orcia. Ook hier weer een prachtige oude binnenstad en helemaal ommuurd. Bij één van de poorten stond nog een aanvalswapen waar ik de naam van vergeten ben maar waar we in Engeland een demo van hebben gezien. Op de vulkaanhelling ligt Bagno Vignoni. Hier kuurden de Romeinen al in het zwavelhoudende water wat door de vroegere vulkanische activiteit nog naar boven borrelt. De vulkaan is overigens al 180.000 jaar niet meer uitgebarsten. Nog hoger op de helling hebben we gelunch in het dorp Castiglione d'Orcia. Een echte levensgenieter als kok en ober. Sprak geen woord Engels maar kon aan ons alles kwijt wat hij kwijt wilde. De plastselijke oude kunstenaar zat naast ons te eten en de eigenaar, kok en ober liet mij nog een schilderij van zijn hand zien. Op de terugweg naar het hotel heb ik de vlieger nog even opgelaten maar echt hoog kreeg ik hem niet en de foto's vielen tegen. Bij het hotel nogmaals geprobeerd en ook hier ging het gewicht van het touw ten nadele van de hoogte werken ook als gevolg van de zachte wind die plots helemaal wegviel en ik nog veel moeite moest doen om camera en vlieger niet tussen de druivenranken te laten neerstorten. Het is goed afgelopen.