Assisi

15 juli 2013 - Assisi, Italië

In de buurt van Perugia ligt het bedevaartsoord Assisi. Daar zijn we vandaag naar toe gereden. Het lijkt wel dat hoe zuidelijker je komt, hoe slechter de wegen. Assisi ligt bovenop een heuvel en is al van ver te zien. Je kan met je auto gewoon de heuvel op rijden en op het centrale plein is een ondergrondse parkeergarage aangelegd. Voor we de heuvel opreden zijn we naar een kerk gereden waar een groot gouden Mariabeeld op staat: Sancta Maria Degli Angeli of in goed Nederlands Maria ter Engelen. Hier mag je aan één zijde van de straat vrij parkeren en we werden door een Italiaan gewenkt om daar er komen staan. Hij begint in zijn snelste Italiaans een heel verhaal te houden. Dat krijg je ervan als je incognito in een auto met Italiaanse kentekenplaten rondrijdt. Maar goed deze kerk is dus 365 dagen per jaar geopend maar voor één keer niet op 15 juli ..... Grrrr. Dan maar gelijk de heuvel op en nog verder de heuvel op naar het beroemde basiliek van St. Franciscus. De basiliek bestaat uit een onder- en bovenkerk. De bovenkerk is geheel gerestaureerd na de zware beschadigingen van de aardbeving in 1997 toen een deel van het plafond naar beneden stortte en waarbij ook 4 doden vielen. Onder de onderkerk is een ruimte met de crypte van St. Franciscus. De rijkelijk versierde kerken zijn erg mooi. Eigenlijk mag je er geen foto's maken maar ik kon mij niet inhouden. Het ging een tijdje goed maar in de bovenkerk schalmde door de kerk een zware stem die zei "no pictures". Het leek de stem van God die het verbod door de kerk riep. Je zag ook iedereen om zich heen kijken waar die stem vandaan kwam. Ik heb de camera maar opgeborgen. En we hebben maar een boekje gekocht want dat willen ze natuurlijk graag. Assisi deed ons denken aan een andere prachtige stad nl. Toledo in Spanje. We hebben nog een wandeling door de prachtige stad gemaakt en ik ben nog naar de burcht gelopen. Dat was nog een zware klim met die hitte. Een beetje oververhit kwam ik weer terug op het plein. Het is verbazingwekkend hoe rustig het in dit prachtige, beroemde stadje is. Een beetje op het gevoel hebben we de parkeergarage opgezocht en toevallig ging dat goed. We waren blij dat we even met de airco aan konden afkoelen. Terug bij ons huisje gelijk het zwembad ingesprongen. En toen belde Niels uit Santiago. Terug naar het huisje gelopen voor een betere ontvangst maar de verbinding aan zijn kant was slecht. Ze zijn weer terug in de beschaafde wereld na hun belevenissen in Bolivia.