Corciano

14 juli 2013 - Corciano, Italië

Het was weer tijd om Villa La Palagina te gaan verlaten. Niet nadat we eerst nog een lekker ontbijt hebben genuttigd in de prachtige tuin. De prachtige hagedissen, half groen en half bruin, waagden zich op het terras op zoek naar broodkruimels. Ze hadden geen zin om gefotografeerd te worden want dan renden ze pijlsnel naar de tuin. We hebben bijna geen bagage bij ons dus inpakken is een paar minuten werk. Even afrekenen bij de receptie en als leuke verassing kregen we een fles wijn mee van La Palagina. En toen op weg naar Corciano in Umbrië, onder de rook van Perugia. De routeplanner hadden we zo ingesteld dat we niet over snelwegen wilden rijden zodat we van het prachtige Toscaanse landschap konden genieten. Op deze zondag waren er erg veel wielrenners actief op de Toscaanse binnenwegen; geen sinecure met hellingen tussen de 15 en 20%. We hebben gelunched aan het Lago Trasimeno in het plaatsje Passignano. Dit is een heel bijzonder meer want het is gemiddeld maar 4 m diep en hoewel er wel waterstromen in uitmonden is er geen stroom uit het meer. Het gevaar is dat het meer dan gaan verzilten door gebruik, vervuiling en verdamping zoals de Kaspische Zee. Door het ondiepe water gedijen de muggen ook erg goed en het schijnt dat er rond het meer tot sinds kort nog malaria heerste. Passignano is een leuk plaatsje en verassend rustig voor zo'n mooie omgeving. We zijn nu in de buurt van ons nieuwe onderkomen en we vonden het eigenlijk verassend snel. Het is een gerestaureerd oud klooster uit 1700 maar omdat het onlangs is opgeknapt ziet alles er nog kaal uit. Er bleek een 4 persoons appartement voor ons te zijn gereserveerd. Dat is een beetje groot en het was op de 2de verdieping zonder balkon. Wij hebben van de eigenaresse een vrijstaand huisje gekregen op het terrein voor 2 personen. Nu kunnen we ook buiten zitten en dat is wel zo prettig.We werden verwelkomd met koffie en petit-fourtjes en 's avonds kwam ze ons nog een wit wijntje inschenken. 's Middags nog even boodschappen gedaan bij de PAM in Perugia. 's Avonds heerlijk buiten gezeten en plannen gemaakt voor maandag.